امروز  

گزارش کنفرانس «ادامه تراژدی در جهان اسلام و مسئولیت های ما» شهرهرات 10 حوت 1394

«خوشامد گویی مهمانان و هدف از برگزاری کنفرانس»

استاد عبدالرحیم صالحی تیموری (عضو ارشد نهضت اسلامی افغانستان و نماینده شورای ولایتی هرات)

 

عزیزان گرامی، دانشمندان بزرگوار مقدم همه شما عزیزان را به کنفرانس امروزی مان خیر مقدم گفته ، می خواهم از این فرصت به دست آمده اهداف کنفرانس یک روزه و اینکه ما در کجای کار قرار داریم و در راه رسیدگی به مشکلات و بحران موجود در جهان اسلام چه کاری انجام داده ایم و چه کاری باید انجام دهیم. 

دوستان ارجمند اشتراک کننده در این کنفرانس همه شما می دانید که نهضت اسلامی افغانستان به عنوان یک نهاد اسلامی با سابقه کارکردهای درخشان در راستای کاهش بخشیدن به بحران های موجود جهان اسلام، حد اقل در سطح اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در مورد اوضاع و ابعاد بحران موجود جهان اسلام به تلاش های خود ادامه داده و مصمم است تا هرگز تن به ناامیدی ندهد و به کارها و اقدامات فرهنگی خویش در راستای درک و تشخیص مشکلات مسلمانان در افغانستان و جهان سهم گیرد، چون درک و تشخیص بحران و مشکل در کل مقدم بر علاج آن است. زمانی که ما بتوانیم بحران، عوامل، ابعاد و حجم آن را دریابیم، اقدام در جهت معالجه آن آسانتر خواهد شد و کارهایی که در این زمینه صورت خواهد گرفت، مؤثرتر خواهد بود.

اینک نهضت اسلامی افتخار دارد تا کنفرانسی را تحت عنوان «ادامه تراژیدی در جهان اسلام و مسئولیت های ما» با اشتراک اهل قلم و فرهنگ و درک و بصیرت تدویر نماید که چنانچه از نام کنفرانس پیدا است، در این جا هردو بخش تشخیص بحران و نحوه معالجه آن مد نظر است. بخش اول عنوان کنفرانس نشان می دهد که ما معتقد به ادامه تراژیدی در جهان اسلام هستیم که می باید آن را درک کرد و برای از میان برداشتن آن مبارزه نمود. بخش دوم عنوان هم گویای اهمیت کار و تلاش ما در جهت کاستن از این بحرانها می باشد. هرگاه ما با بهانه های مختلف از سهمگیری در راستای مبارزه با بحران های دامنگیر جهان اسلام و مسلمانان طفره رویم، هم در برابر خدا و هم در مقابل وجدان خود و مظلومیت برادران مسلمان ما در سراسر جهان مسئول خواهیم بود.

هدف از برگزاری کنفرانس

طوری که قبلاً به آن اشاره رفت، اعتراف به موجودیت بحران در جهان اسلام به منوال گذشته ها و شاید امروز بدتر از دیروز و همچنان ضرورت بذل توجه به حل این مشکلات در روشناختی شناخت درست و واقعی از عوامل، ابعاد و حجم این بحران ها در کل منظومه فکری و برداشتی ما نسبت به قضایای جهان اسلام را تشکیل می دهد. با توجه به این امر، ما ضرورت داریم تا نخست به رسیدن به یک فهم و تحلیل درست و دقیق از وضعیت موجود دست یابیم و سپس در رابطه به نحوه رسیدگی به این مشکلات بذل توجه نماییم و در روشنایی این همه یافته ها طرح های معقول و عملی به دست دهیم تا بدین ترتیب بخش اعظم مسئولیت خود را دست کم در سطح آگاهی دهی به مسلمانان و جوامع اسلامی به انجام برسانیم.

کنفرانس حاضر روی همین اهداف به پیش می رود. از فرهیختگانی که در این کنفرانس سهم می گیرند، انتظار می رود تا قرائت و تحلیل خویش در رابطه به بحران و تراژیدی موجود در جهان اسلام را ارایه داده و همچنان دیدگاه ها و طرح های خویش در قسمت نحوه رسیدگی به این مشکلات را پیشکش نمایند تا در روشنایی آن بتوان به نقاط مهمی دست یافت که برای تدوین یک طرح جامع و معقول مفید واقع شده بتواند.

شک نیست که در مواردی از این قبیل عمدتاً به چهار فاکتور ذیل توجه صورت می گیرد:

1- قرائت از گذشته به منظور ارایه یک تصویر روشن از آن

2- تحلیل از وضع موجود به منظور تشخیص مشکلات موجود

3- طرح به هدف رسیدگی به مشکلات تشخیص شده و نحوه حل و فصل آن

4- برنامه به منظور تطبیق عملی طرح ارایه شده

کنفرانس حاضر با درک اهمیت این فاکتورهای علمی می خواهد نتایجی را به دست آورد که صرف در حد یک تئوری خلاصه نشود، بلکه گام های عملی و پله وار را برای رسیدگی مشکلات جهان اسلام نیز پیشکش نماید که صلاح و فلاح دارین در آن است. در چنین مرحله ای ما به اهمیت مراحل نیز باید توجه داشته باشیم تا برنامه های مورد نظر خویش را با توجه به ویژه گی های علمی چیستی؟ کجایی؟ چگونگی؟ به پیش برده بتوانیم. ما نخست باید از چیستی خود واقف باشیم و حجم و ثقل و وزن خود را در مقیاس معیارهای جهان متمدن درک کنیم و آن گاه تشخیص دهیم که در کجای مرحله قرار داریم و سپس خط مشی خود را به سمت چگونه شدن ترسیم نماییم و بدین ترتیب هر قدمی که برمی داریم، دستاورد مهمی به دنبال داشته باشد و علاج بحران هم واقعی و درست ثابت شود.

کنفرانس کنونی همه این شاخصه ها را در نظر داشته و به هدف دستیابی به یک طرح معقول و منسجم و علمی و عملی راه اندازی می گردد.      با تشکر

--------------------------

معرفی کنفرانس «ادامه تراژیدی در جهان اسلام و مسئولیت های ما»
 ارائه عناوین مورد بحث

سید حامد قتالی (عضو رهبری نهضت اسلامی افغانستان در ولایت هرات)

 

عزیزان گرامی! عرض سلام و احترام دارم خدمت یکایک شما، به همه روشن است که نهضت اسلامی افغانستان با توجه به مسئولیت های خطیری که در قبال سرنوشت ملت مسلمان افغانستان و جهان اسلام احساس می کند و خود را مکلف به انجام تلاش در جهت کاستن از مصیبت های دامنگیر مسلمانان می داند، به سلسله اقدامات فرهنگی و مبارزاتی خویش کنفرانس علمی و تحقیقی را تحت عنوان «ادامه تراژیدی در جهان اسلام و مسئولیت های ما» در شهر باستانی هرات برگزار نموده است.

به همه روشن است که جهان اسلام هنوز و شاید امروز بدتر از دیروز در اقیانوس بحران ها و طوفان های پرتلاطم فاجعه ها که عمدتاً از طرف دشمنان اسلام انگیزه داده شده و برای آن زمینه سازی گردیده است، دست و پا می زند و مثل گذشته ها قربانی توطیه ها و دسیسه های پنهان و آشکار داخلی و خارجی است. در این باتلاق به تعداد ملیون ها انسان بی گناه ساکن این قلمرو پهناور جغرافیایی زجر می کشند، عذاب می بینند، حیات خود را از دست می دهند، از نعمت رفاه و آسایش در زندگی محروم می شوند. اسلام هم به عنوان آخرین دین الهی و پیام آسمانی جاوید که برای هدایت انسان ها و سامان دادن به زندگی و سرنوشت بشریت آمده است، در این گیر و دار به پنجه آشوب کشیده می شود و از کارکردگی خود باز می افتد که بدون حضور اسلام حتمی است که بشریت روی خوشی را نخواهد دید و چراغ امیدی بر فراز راه فردای انسان ها وجود نخواهد داشت.

تراژیدی در جهان اسلام از نقطه توطیه ها و دسیسه های شوم استعماری قدیم شروع شد و با سقوط خلافت اسلامی در اوایل قرن بیستم به اوج خود رسید و پس از آن که جغرافیای متحد و پهناور جهان اسلام به تکه ها و پارچه های خورد و کلان تقسیم شد، سرنوشت ملت های مسلمان نیز به دست های گوناگون و ناسالمی قرار گرفت که طبق هوا و هوس خود بر آن حکومت رانده و می رانند و آن را به سمت بی ثباتی و سقوط سوق می دهند. در حالی که علایمی از یک آینده بهتر در حال حاضر و با ادامه شرایط بر منوال کنونی آن به چشم نمی خورد، مسلمانان به سطح افراد و نهادها مکلف اند تا از تلاش و تقلا در جهت یافتن راه حل ها برای علاج مشکلات کنونی جهان اسلام دست برندارند و به سهم خویش با نیت مخلصانه و رویکرد خدمتگذرانه در این راستا سهم خویش را ادا نمایند که به حکم این که دریا متشکل از قطره های آب است، کلیت این تلاش ها و زحمات منجر به آن خواهد شد تا مسلمانان بالاخره به یاری خدا بر مشکلات موجود فایق آیند و به کاروان ترقی و تکامل جهانی بپیوندند.از این رو نهضت اسلامی افغانستان در این برهه خاص از زمان کنفرانس امروزی را با محورهای ذیل به بحث نشسته از همه شما عزیزان درخواست داریم که با ارائه نظریات ودیدگاه های علمی تان ما را یاری رسانید.

محورهای مورد بحث همایش

1-         نقش برخی کشور های اسلامی در گسترش افراط گرایی و تروریزم

2-         ریشه یابی تحقیقی و علمی عوامل گسترش تروریزم و افراط گرایی در جهان

3-         آسیب شناسی افراط گرایی و تروریزم در عرصه های فکری، فرهنگی، سیاسی

4-         تبعات منفی سیاست های تفرقه گرایانۀ برخی کشور های اسلامی در آیندۀ جهان اسلام

5-         مسوولیت و نقش احزاب سیاسی و نهاد های اجتماعی در ایجاد تقریب و وحدت میان مسلمانان

6-         تروریزم و افراط گرایی ابزار تفرقه زا در کشور های اسلامی

7-         سیاست «یک بام و دو هوای» غرب در قبال نقض حقوق بشر در کشور های اسلامی

8-         جهان اسلام قربانی تروریسم سازمان یافته

9-         تفاوت بنیادگرایی و افراط گرایی

10-     یهودی سازی فلسطین در سایه ایجاد بد امنی در کشورهای اسلامی

11-      اتخاذ رویکرد مناسب مبارزه با چالش تروریزم و افراط گرایی

12-      پیامد های نامطلوب تعامل پنهانی برخی کشور های اسلامی با اسرائیل در بحران های منطقه

با تشکر از همه شما عزیزان

----------------------

«تفاوت بنیاد گرایی؛ افراط گرایی»

استاد سید محمد حسین حسینی

 

مسلمانان در تاریخ بلند و پر آوازۀ خود٬ فراز و فرود های زیادی را از آدرس این دو واژۀ بسیار اثر گذار در روند انکشاف و توسعۀ اسلامی و مدنیت جهانی اش تجربه کرده اند، هر چند به ظاهر این دو٬ واژگانی بیش نیستند، اما وقتی صبغه ای دینی می گیرند بار بسیار سنگین دینی و سیاسی با خود دارند که هر واژه ، افق روشن و یا دورنمای تاریکی را برای امت اسلامی بدرقه می نمایند، گرچه از ابتدای تاسیس مدنیت اسلام این دو مفهوم در معرفت حکومتی اسلام کاربرد داشته است، اما به کار بردن آن به پیمانه وسیع در قالب، احزاب٬ جریان های فکری و سیاسی بیشتر در تاریخ معاصر و بخصوص پس از سلطۀ استعمار گران در کشور های اسلامی و موضوع استعمار ستیزی قوت گرفت و صدق پیدا نمود٬ مصداق ترجمه آیۀ کریمه (امت میانه) تداعی کننده ی پیام اعتدال و میانه روی است و آیات مبارکه و سیره عملی رسول خدا(ص) از مباحث بنیادی در اسلام و در هم کوبندۀ افراط است.

هرچه در تاریخ اسلام پیش برویم به استثنای خیر القرون بنیاد گرایی سیمای صحیح و افراط گرایی چهره ی کریه خود را نشان می دهد٬ اهمیت موضوع و اشتباه فاحش این است که این دو واژه با هم خلط و یا به جای هم دیگر به کار بسته شوند٬ زیرا بنیاد گرایی در خود پیام تقوا و شایسته گی ، نیک رفتاری و نیک کرداری به همراه دارد ، در حالیکه افراط گرایی صدای نا رسا و نا بجا از خود منعکس می سازد٬ چرا که ولی امر دین افراط گرایی را نکوهش کرده و بنا به کلام صادق مصدوق ایشان افراط در این دین جای ندارد و کسانیکه قبای افراط بر تن کرده و با هژمونی آن سایه ی سیاه هیمنه ای خود را گسترش می دهند ، بدانند که این را از جای دیگر قرض گرفته و برداشت های تند روانه خود از حاشیه های دین که نا پخته و ناساخته است ، عین دین قلم داد نکنند و دامن دین رحمت را چنین آلوده ننمایند.

صاحب این دین پیامبر رحمت و رسول انسانیت ، که هر حرکت و کلامش٬ تعامل و معاشرت ایشان سراسر تسامح و تساهل است با اشکال و مظاهر افراط گرایی به شدت مخالفت کرده است پیامبر اسلام (رحمت للعالمین) است و هرکس می خواهد راه و پیام آنرا به عنوان سر مشق زنده گی برای ملت ها ترسیم کند باید خود را با این معیارها و شرایط تنظیم نماید.

نبی مکرم اسلام (ص) با صدای بلند می فرمود: (هر کس ذمیـ غیر مسلمان که در پناه مسلمانان قرار دارد ـ را آزار دهد من را آزار داده است) و در تعامل با زنان می فرمود: (بهترین شما کسی است که با خانوادۀ خود بهترین باشد و من بهترین شمایم) و در آخرین پیام خود فرمود: ( بدانید که شما را به برخورد نیکو با زنان سفارش می کنم) و هرگاه لشکر اسلام را برای نجات ملت ها از زیر یوغ برده گی و بنده گی بنده گان جهت بنده گی خدای یکتا سوق می داد ، دستور اکید می فرمود که: مبادا درختان٬ اشجار و حیوانات نابود شوند ، مبادا زنان و پیر مردان مورد آزار قرار گیرند، مبادا عبادت گاه های غیر مسلمانان را تخریب کنید.

حالا کسانیکه با نقض حکم صریح رسول اکرم(ص) همه ی این چراغ سرخ ها را بی اعتنا می گذرند مسلمانان را تکفیر٬ منفجر٬ ذبح ٬ مساجد را ویران، مکاتب٬ مدارس و شفاخانه ها را تخریب و حتی جنازۀ مرده را هم با انفجار پارچه پارچه و وحشت ناک ترین جنایات را خلق کرده و قرآن کریم را هم می سوزانند، به زنان و اطفال هم رحم ندارند، بنیاد گرا هستند یا افراطی؟ آیا بنیاد گرایی این نیست که باید پا در جای رد پای پیامبر رحمت گذاشت و به بنیاد ها و اصول مراجعه نمود ؟ آیا بنیاد گرایی غیر از قبول همۀ اصول و مسلمات اسلام است ؟ آیا تعامل انسانی و اسلامی با همه ، با رافت و رحمت زیست کردن بنیاد گرایی نیست؟ و آیا تعامل نیکو با زنان٬ اطفال ٬ غیر مسلمانان و حتی محیط زیست ، حیوانات و تامین عدالت و اعتدال بنیاد گرایی نیست؟ آیا افراط گرایی مسیری غیر از مخالفت با عمل کرد رهبر این امت است؟ آیا بیاد ندارند که پیامبر اسلام (ص) با غیر مسلمانان با چه اخلاق پسندیدۀ اسلامی برخورد می نمود٬ و روزیکه از دنیا رحلت می کند (زره) شان در بدل30 من جو نزد مرد یهودی به (گراو) است.

چرا رسول الله(ص) با وجود اصحاب سر مایه دارش از یهودی قرض می کنند آیا غیر از پیام صلح٬ تسامح و هم زیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمانان است؟ آیا کشتن بی گناهان٬ بستن٬ اختطاف کردن٬ انفجار دادن٬ تخریب کردن اموال عمومی، رعب و وحشت ایجاد کردن٬ تعامل اسلامی و انسانی را با مسلمان و غیر مسلمان بر هم زدن از مظاهر تند روانه نیست؟ آیا با استفاده از ابتدایی ترین مبحث معرفت دینی و یا با توسل به عمل کرد سلاطین قرون جمود و خمود و با تبعیت از دید گاه افرادی تحت نام نماینده گان دین که از قرات متون و منابع اسلامی عاجز اند و فرق بین شفا- (به فتح شین به معنی مرگ و شفا به کسر شین به معنای سلامتی و صحت) را و فرق بین (آذان ـ به معنی گوشها ـ و اَذان به معنی اعلام وقت نماز ) کرده نمی توانند، می شود به دنیا چلنج دین مداری داد و یا فتوای صادر نمود ؟ همان طور که در دنیای اسلام از فهم نا درست عدۀ افراط گرا در حوزه مردم سالاری هم آسیب های فراوانی دیدیم در خبط و خطا هر دو را از یک قماش می شناسیم و هر دو جریان افراط در تبانی اعلام نشده با هم مسیر کعبه روان را به ترکستان خواهند برد.

آنانیکه با شدت و غلظت در همراهی با دنیای جدید که صدای راستین و حیات بخش اسلام برایش درس ها و پیام ها و دستور العمل ها دارد و گروه گروه مردم را شیفتۀ این دین حنیف کرده است ، بر خورد می کنند، خوب بیاد داشته باشند که چه ضربات مهلکی بر پیکر دعوت صحیح  و دعوت گران سالم وارد می نمایند.

تاریخ خلفای راشدین مشحون از هم پذیری درست با جهان است ٬ عمر فاروق (رض) که به سخت گیری در امر خدا شهره است، هنگامی که قدس را فتح می کند با رد درخواست مسیحیان در کلیسای قیامت نماز نمی گذارد، استدلالش این است که اگر اینجا نماز ادا کند٬ در آینده سبب کشمکش بین مسلمانان و مسیحیان می شود٬ حوزۀ تصرفات حکومت اسلامی در زمان سیدنا عمر فاروق شامل امپراطوری های ایران روم و مصر می شود٬ تاریخ می نگارد که بر اثر عرض یک نفر مسیحی مصری عمر فاروق٬ عمرو ابن العاص ، والی مصر را به مدینه منوره احضار نمود٬ همین خلیفه راشده با همه سخت گیری هیچ مجسمه ای را تخریب نمی کند ٬ در زمان ایشان کسی که به نیابت از حکومت ناظر بر بازار و نرخ در شهر مدینه است یک زن می باشد٬ و به نوعی اولین زنی است که کار شهر داری را انجام داده است.

امیر المومنین روزی در شهر مدینه گشت میزد به یک زن مسیحی بر خورد نمود آن زن از وی خواست تا 100 دینار که به خاطر تهیه جهیزیه دخترش قرض دار شده به وی بدهد٬ ایشان به خزانه دار هدایت پرداخت 100دینار را میدهد و سپس از زن می خواهد که حالا وقت آن نرسیده که مسلمان شود، آن زن می گوید حالا من پیر شده ام ، وقتی از او جدا می شود سخت متاثر است که چرا در چنین حالتی این زن مسیحی را به اسلام دعوت کرده است و به مسجد النبی (ص) می آید با اصحاب مشوره می کند که امروز از من چنین حرکتی سر زده است ، علی مرتضی می گوید استغفار کن امید هست خداوند ترا عفو کند این است زنده گی و تعامل مقتدا و امام صالح و بنیاد گرا.

خواننده عزیز و محترم حالا قضاوت بدست شماست که عملکرد امروز عده ای بنام این دین قیم در قالب بنیاد گرایی جا میگیرد یا افراط گرایی ؟

و آیا بنیاد گرایی و باز گشت به اصول جز این است که باید دروغ نگفت ٬ حرام نخورد٬ فساد نکرد و حق را پایمال ننمود؟ در حکومت داری امین و خادم مردم بود؟ در رساندن پیام رحمت آفرین اسلام چون پیشگامان نهضت جهانی اش عمل نمود؟ در تجارت راستگو٬ راست کردار و صادق بود؟ در قضاوت عادل و بی طرف بود؟ در قانون گذاری مطیع احکام و مقررات اسلام بود؟ آیا فتوحات مسلمانان درجنوب شرق آسیا که پر جمعیت ترین کشور های اسلامی است با شمشیر صورت گرفت یا با عملکرد درست تاجر راستگوی امین مسلمان؟ پس به یقین می گویم آنانیکه اینگونه تعامل با دنیای اسلام و غیر اسلام دارند نه بنیاد گرا، که افراطیون لجام گسیخته ای هستند که خوارج گونه در طیف ها و اقطاب مذهبی لانه کرده و با فهم کج و پوچ خود از معرفت دینی دریای خون در کشور های اسلامی در بستر فراهم شده پایگاه های دیکتاتوری به راه انداخته اند و قدرت های جهانی با حمایت از نظام های مستبد در کشور های اسلامی آتش افراطیون را روشن کرده اند.

در پایان باید عرض کنم که در این مجال کوچک فقط اشاراتی داشتم و در فرصت های دیگری، هر جهت این مبحث را وا کاوی خواهم نمود و مستند با متون دینی در عصر راشدین به تفکیک بیشتر این دو دیدگاه خواهم پرداخت.

-------------------------

«اسلام دین مهربانی است»

خانم لیلیما نعمانی (استاد دانشگاه)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام وادب احترام دارم خدمت حضار گرامی

قبل از هر حرف و حدیثی عرض سپاس وامتنان  داریم از دست اندرکاران برنامه امروزی بدون شک تدویر کنندگان این کنفرانس علمی وتحقیقی نسبت به بحرانی فراگیر ونفس شکن که چون تار عنکبوت نمودار بزرگ جامعه اسلامی را در خود پیچیده است دقت نظر داشته وبه عمق تراژدی که ضربات پی هم مهلک خویش را بر پیکره زخمی این امت فرود می آورد پی بردند حالت نوسانی وفضای مه آلود که براین پهنا دامن گسترده است افق دیدها و دیده ها را کدر ساخته و حقیقت را هاله ای از ابهام و اوهام دیگر پیچانده است وقتی از فراز قله بلند به پهنای حرا مردی طلوع کرد با خورشیدی که به دستانش جا گرفته بود قصد آن داشت تا شب و ظلمت سیاهی وسفاهت را بدل کند به صبحی سپید وزلال آن قدر زلال که بتوان آبی آسمانی از صلح وصفا و سخاوت را بر دریاچه حقیقت دید. مردی که با دستان معجزه سازش مائده کرامت انسانی را گستراند و به گستره قلب فراخش دسترخان عزت نفس، همدلی و همیاری پهن نمود. حوزه ثواب و پاداش را آن قدر وسعت بخشید که تبسم لطیف و نگاه مهرانگیز را عبادت دانست وحتی بر آرزوها و تصورات نیک اجری قائل بود و ثوابی حاصل در مقابل مردم را از توسیع دامنه تکفیر بر حذر می داشت و با هشداری تکان دهنده خطرات و اثرات ناگوار این امر را برملا می کرد با صبری استوار وسینه ای آسمان گستر از ترفندهای سازماندهی شده اغماض می نمود و از توهین وتحقیر وتمسخر صرف نظر  وامروز تفاوت از کجا تا به کجا ؟؟؟؟

تفرق شده دست مایه هنری مان و تشنج و ترور و انفجار و انتحار ابزار حمایوی با نهایت لجام گسیختگی و فراخت بال  تمام جذبه ولقد کرمنا بنی آدم را نادیده انگاشته و مصرانه سرکش و عصیان گر توسنی می کنیم حق مطلق از آن من است این منم که طلایه دار میراث بر حق دینم و بس هر آن که پیرو من واندیشه من است مفلح و غیر آن فرو افتاده ای در مسقط آتشین انحراف . پیش روی ارباب  مدعی سخن حتی ابراز نظر جرم است پرده آویخته بر گوشمان آن قدر ضخیم است که حتی منفذی کوچک برای عبور از این آیه با شکوه نیست یستمعون القول و یتبعون احسن

درنگ!لحظه ای تامل جایز است ما به کجا می رویم گمان نمی کنید اصرار بر استمرار این مسیر راه را به جاده ای باز کند که به ترکستان هم نخواهد بود در حصاری از اوهام دست وپا می زنیم واین حال تنگی نفس به همراه دارد بی جهت نیست که این روزها نبضمان به کندی می زند یکی بر چنبره قاطع قیاس خویش تکیه کرده ودین را در کاسه سفالین اندیشه کوچکش فرو می برد از تنگنای معبر خیالش عبور داده و تکه تکه آن را بازتاب می دهد در صدر مجلس علم دار حق شده و دین را از مجرای تاریک ذهن خواب آلودش به معرفی می گیرد دیگری با جبهه گیری تام براین فرآیند دایره دار روشنفکری شده و بر تمام ارزش ها پرده می افکند دین را به انزوا کشانده ودنیا را مجالی برای تفنن های واهی و منفعت  های افسار گسیخته می داند .

در این کشمکش اما آنچه که بزرگترین آسیب وصدمه را متقبل و متحمل می شود اصالت دینی است.دینی که تصویر اصیلش در پس پرده نهان و تن پوش های سلیقه ای اش از پس پرده عیان از فراز و فرو د این فرآیند شکننده که بگذریم باید برای مهار از این وضع چاره ای جست و ره توشه ای حاصل کرد عبور از این آشفته بازار مستلزم یک بسیج همگانی است تا در یک فضای همدلی به دور از انحصار گرایی های مطلق، زمینه را برای گفتمان های بزرگ علمی وتحقیقی مساعد ساخته وبا روحیه تحمل پذیری مضاعف پای استدلال همدیگر نشسته تا حداقل اگر به توحید نظر نمی رسیم . فاصله مدهش خطیر و چالش ساز تضادهای فکری را به حداقل ممکن برسانیم البته هرگز منکر این نیستیم که ازدریای دانش  وخرد هر کس به وسعت پیمانه ای که از آن اوست بهره می جوید این را هم می پذیریم که از زد وبند  و گیرودار همین فراز وفرود ها وبرداشت های گوناگون است که انکشاف صورت می گیرد و حقیقت پرده می نماید.اما بادر نظر داشتن بحرانی که تمام پیکره جوامع اسلامی را فراگرفته است جائز نیست که با تساهلی بیشتر وبزرگ اندیشی  وارد این مباحث شده و حداقل فرصت توجیه و استدلال را از طرف مقابل نگیریم تدویر  گفتمان های رو در رو و ممتدبرای تفکیک حق از باطل  قطعا یکی از موثرترین شیوه ها برای برچیدن بساط تفرق محسوب می شود .

زمینه سازی برای آمد و شد و دید وبازدید های بیشتر از جوامع های اسلامی به شکل تناوبی واحترام به تکثر فکری می تواند انسجام از دست رفته جوامع اسلامی را احیا وانبساط فکری را تعمیم دهد . جذب نیروی جوان ونواندیش در فراگیری علمی وآکادمیک مفاهیم دینی یکی دیگر از فراشدهای اثر گزار برای عبور از وضعیت حال  به وضعیت ایده آل است . باز خوانی متون  دینی با در نظر داشت اصل فراآسمانی وفرا مکانی بودنش و استنباط احکام در مطابقت با شرایط دور از آن که محکوم به تبعید شویم می تواند  دروازه دیگر از امید را برای گزار از این وضعیت به جولان در آورد.

ختم کلام اینکه تا احساس تعلق خاطر نسبت به دین در تاروپود و ذهن و ضمیر مان جا باز نکند تا رویکردهای دینی ودنیوی مان را برقالب زرین امة وسطا نقش نبندیم و تا حصار مطلقیت را درهم نشکنیم برهمین ورطه که هستیم همان خواهد بود.

--------------------------------

«راهکارهای همگرایی»

مولوی محمد مختارمفلح

 

اندیشمندان عزیز، خواهران وبرادران ضمن عرض سپاس و احترام به همه شما عزیزان از اینکه فرصت کم است می خواهم خلاصه مقاله خود را که در این کنفرانس تهیه دیدم خدمت شما سروران گرامی ارائه نمایم و شرح وبسط این مقاله با نوشته های همه عزیزانی که در این باب قلم زده اند در آینده نزدیک چاپ و به دسترس همه شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

دوستان ارجمند! همه شما می دانید که اسلام عزیز وحدت، همگرایی و همزیستی میان مسلمانان را یکی از پیش شرط های رسیدن به فلاح و رستگاری دانسته است پیشرفت جامعه انسانی را در عرصه های علمی فرهنگی و دست یابی به رفاه اجتماعی نیز منوط به عمل دسته جمعی در فضای همدلی و اخوت ممکن دیده است تعالیم قرآنی و سیرۀ نبوی بهبود و رستگاری را در سایۀ وحدت و تمسک به موعظه های دینی بیان نموده  تنوع رنگ پوست و تفاوت ها را بر فلسفۀ شناخت بنا نموده است و پرهیزگار ترین را بدون تعلق به تفاوت های فیزیکی و گرایش های مذهبی بهترین مردم اعلان نموده است و وجود طیف های مختلف مذهبی نیز در حقوق اسلامی به رحمت تعبیر شده است نه نقمت.

اسلام زمانی که میگوید اختلاف شما را همانند تند باد از هم می پاشاند در واقع دست یابی به جامعه منسجم قادر به حل چالش ها را که در آن ثبات، امنیت و رفاۀ اجتماعی حاکم باشد بر تئوری وحدت گره می زند.بنابراین بنده در اینجا به مواردی اشاره می نمایم که با بهره گیری از آنها می توانیم وحدت، انسجام،همدلی و همگرایی میان جوامع اسلامی را استحکام بخشیده و ازپراکندگی و اختلاف که سبب افول و شکست امت اسلامی شده است جلوگیری نماییم.

راهکارهای همگرایی

  1. گفتمان

اسلام گفتمان در حل مسایل اختلاف بر انگیز میان مسلمانان را معیار و اساس قرار داده و قرآن گروهی را که از پذیرش گفتمان صلح سر باز می زنند ظالم و باغی خوانده است بحث پیرامون مسایل اختلاف زا و رویکرد به حل مسالمت آمیز آن به حیث اصل پیشگیرانه از تشتت و فرو ریزی انسجام و وحدت جوامع اسلامی از اهمیت بالایی در اسلام برخوردار است .

نخستین و مهمترین رویکرد جهت همگرایی مسلمانان گفتمان علمی است بدین معنا که نظریه پردازان سیاسی و عالمان دینی مذاهب مختلف  و فرقه های اسلامی گفتگو های علمی انجام دهند سیاست مداران در این گفتگو ها به قاسم های مشترک سازنده در سیاست کشور های اسلامی دست یابند علما و روحانیون از مبادی مذهبی یک دیگر آشنا شوند زیرا خیلی از مسایل اختلاف بر انگیز بین مسلمانان ناشی از آن است که از فرصت های مثبت سیاسی موجود و از بعضی از مبانی و اصول مذهبی یک دیگر آشنای ندارند عدم آشنای از قاسم های مشترک سیاسی و اصول مذهبی یک دیگر موجب شده است که مسلمانان برداشت های نا درستی از یک دیگر داشته منطقه و جهان اسلام را به محور های متضاد سیاسی سوق داده و در بعد مذهبی به تکفیر یک دیگر بپر دازند.

  1. 2.          تمر کز روی دوست مشترک و دشمن مشترک

یکی از عوامل مهمی که میتواند موجب وحدت میان کشور های اسلامی و فرقه های دینی گردد توجه به موارد مشترک میان کشور های اسلامی و مذاهب اسلامی می باشد که بی تردید نقاط مشترک میان کشور های اسلامی و مذاهب دینی بیشتر از موارد اختلاف بر انگیز میان آنها می باشد

توجه به دشمن مشترک که مردم جهان اسلام و کشور های اسلامی را هدف قرار داده و پشت پرده طرح های اختلاف زا میان مسلمانان را می ریزد میتواند موجب وحدت و تقریب میان مسلمانان شود.

  1. 3.          تدوین آثار و نوشته های علمی

یکی از شیوه های موثر در ایجاد وحدت اسلامی تدوین آثار در قالب کتاب، مجله و روز نامه ها و برگزاری کنفرانس های علمی و تبادل افکار و نظریات در عرصه های مختلف سیاسی و مذهبی میتواند باشد تدوین راهکار مشترک سیاسی میان کشور های اسلامی و تدوین فقه مقارن و عقاید تطبیقی و مقایسه ای باید از محورهای مهم بحث تدوین آثار و نوشته های علمی باشد.

  1. 4.          صدور فتوا های همگرایی

همانگونه که فقهای مسلمان نقش بنیادین در وحدت و همگرایی اسلامی دارند به همان پیمانه میتوانند در ایجاد اختلاف میان مسلمانان نقش داشته باشند از اینرو کشور های اسلامی  با برگزاری کنفرانس های علمی که در آن فقهای مذاهب اسلامی اشتراک نموده به دستور العمل تنش زدای میان مسلمانان دست پیدا نموده و با حل مسایل مورد اختلاف فتوای همگرایی و وحدت میان مسلمانان را صادر نموده مسلمانان را از نزدیکی با عوامل فتنه زا بر حذر دارند.

  1. 5.          آشنایی با آموزه های اسلامی

یکی از عوامل موثر در حفظ و ایجاد وحدت اسلامی آشنایی مسلمانان با معارف و آموزه های دینی است که در آیات متعدد در قرآن مسلمانان به همگرایی و وحدت دعوت شده اند کشور های اسلامی احزاب سیاسی، نهاد های اجتماعی و فرهنگی باید در پخش و نهادینه سازی این فرهنگ که مسلمانان برادران دینی یک دیگرند و مرز های جغرافیای و ملی در اخوت و همزیستی میان مسلمانان نا دیده گرفته شده است مسالۀ آشنایی با معارف و آموزه های اسلامی را جهت همگرایی و همزیستی مسلمانان باید در درجۀ نخست مسوولیت های خویش قرار دهند یکی از ماده های اساسی اصولنامۀ " جماعة التقريب بين المذاهب الاسلامية " را  که در قاهره پایتخت دولت مصر تشکیل شده بود آن بود که مسلمانان با معارف و آموزه های اسلامی آشنایی پیدا کنند .

  1. 6.          آسیب شناسی عوامل اختلاف

جهت ایجاد وحدت  و رفع اختلاف میان مسلمانان شناسایی عوامل اختلاف مهم پنداشته میشود شناخت عوامل و زمینه های اختلاف به همت کشور های اسلامی با تدویر جلسات و کنفرانس های تحقیقی و علمی در اینگونه نشست ها که مسوولیت برگزاری آن در گام نخست مسوولیت کشور های اسلامی می باشد عوامل اختلاف مانند تعصبات قومی، قدرت گرایی غیر منطقی عوامل تنش در روابط کشور های اسلامی و راهکار های معالجۀ آن باید شناسایی گردد  داده های تاریخی حکایت از این دارد که کشور های استعماری نیز نقش بنیادین در ایجاد اختلاف میان مسلمانان دارند دولت های استکباری همواره با بهره گیری از سیاست " اختلاف بینداز و حکومت کن "حوادث ناگواری را در جهان اسلام انگیزه داده اند براین اساس جهت ایجاد وحدت و هماهنگی میان مسلمانان درک عوامل خارجی نیز در کنار انگیزه های داخلی ضروری است.

  1. 7.          اتخاذ سیاست مشترک

شیوۀ دیگری که در راستای تحکیم وحدت مسلمانان باید مد نظر گرفته شود همانا اتخاذ سیاست مشترک میان کشور های اسلامی می باشد این سیاست ها را میتوان به گونۀ تشکیل بازار های مشترک تکتل های اقتصادی و اتخاذ سیاست های راهبردی در حل منازعات میان کشور های اسلامی دنبال نمود.

       راه حل: بدون شک افراط گرایی و تروریزم تهدیدی جدی و مهلک پنداشته میشود که عامل شکاف و دو دستگی میان مسلمانان شده است عفریت تروریزم فرصت های انسجام و وحدت میان مسلمانان را بلعیده و بجای آن عوامل تنش تشتت و اختلاف را در جامعه های اسلامی افراز داده است برخی از کشور های اسلامی بجای اینکه نگاه بد بینانه در سیاست خارجی خویش نسبت به تروریزم و افراط گرایی منحیث عامل ایجاد بحران در روابط مسلمانان و جهان داشته باشد بنا به دلایلی مختلف مانند تثبیت نقش هژمونی و ایجاد حیاط های خلوت برای استراتژی های منطقه ای  و فرا منطقه ای خویش دست به دامان تروریزم شده نقش افراط گرایی در دامن زدن به اختلاف درونی مسلمانان را برجسته ساخته اند.

نهضت اسلامی افغانستان بنا بر رسالت و تعهد که در قبال قضایای حاد جهان اسلام و ملت مسلمان افغانستان دارد در این مرحلۀ تاریخ ساز که جهان اسلام و افغانستان به حیث بخش مهمی از پیکر جغرافیای اسلامی در معرض دسیسه های گوناگون قرار گرفته و باورمندی به اخوت و همدلی در جهان اسلام به تبعیض مذهبی و بیماری فرقه گرایی بستر تخلیه نموده است کنکاش در ریشه یابی علل اختلاف میان مسلمانان را منحیث پیش در آمد حل معضل تنش های مذهبی در جهان اسلام ضروری می پندارد.

از این رو هدف از برگزاری کنفرانس (دامه تراژدی جهان اسلام و مسوولیت های ما) در گام نخست این است که پس از بررسی تحقیقی و علمی اسباب بروز تنش های فرقه گرایی درجهان اسلام به چارچوب برسیم که به کمک آن بتوانیم گام های عملی را در زمینۀ تحکیم وحدت میان مسلمانان جهان بر داریم.

بحث پیرامون تقارب اصول و مبانی مذاهب مختلف اسلامی که همه دارای مصادر یکسان تعالیم قرآنی و سیرۀ نبوی می باشند و تبیین این مفهوم ما را در تقریب دیدگاه ها کمک میکند یکی از محور های بحث این کنفرانس را بخود اختصاص داده است در واقع عدم آشنای با مبانی فقهی یک دیگر موجب شکاف و اختلاف میان پیروان مذاهب اسلامی شده است.

وحدت و تقریب میان جهان اسلام بدون شناسایی و معالجۀ عوامل باز دارندۀ آن تحقق پذیر نیست سوگمندانه پهن و گسترۀ این عوامل چنان گسترده است که کلیۀ عرصه های فکری فرهنگی سیاسی اقتصادی اجتماعی و مذهبی را در بر گرفته است که افراط گرایی و تروریزم چالش های موجود در همۀ این عرصه ها را به نفع خویش به بهره گرفته که تحقق وحدت میان مسلمانان بدون ریشه یابی علمی و تحقیقی این پدیده و منع گسترش تروریزم و افراط گرایی امکان پذیر نیست.

یک بار دیگر تشریف آوری همه شما عزیزان را خیر مقدم گفته و از همه شما سپاسگزارم.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

--------------------------

«جهان اسلام قربانی تروریزم و افراط گرایی است»

شیخ موسی رضایی  (رئیس شورای علمای اهل تشیع هرات)

 

الحمدلله رب العالمین الصلوة والسلام علی خیر خلقه محمد و علی آله و اصحابه اجمعین

جا دارد در این قسمت از دست اندرکاران کنفرانس علمی و پژوهشی امروز مخصوصا مسئولین نهضت اسلامی افغانستان صمیمانه تقدیر وتشکر نمایم و سعی می کنم دقایقی را که در محضر علما ، اساتید وبزرگان قرار دارم در پیرامون جهان اسلام قربانی تروریزم بادر نظر گرفتن ضیق وقت مطالبی را به صورت فشرده و خلاصه ارائه نمایم.

واقعیت قضیه این است که امروز صحبت کردن در ارتباط با اسلام و مسلمین به خصوص این عنوان سمینار، ادامه تراژدی غمباری که امروز در جهان اسلام در عرصه های نظامی و فرهنگی و اقتصادی هست مشکل می باشد و نیاز به برسیهمه  جانبه  است. امروزه در این نسل ما شاهدیم که  جنگ وآدم کشی از یک طرف و موج مهاجرت ها از افغانستان، عراق سوریه ، یمن و ...  ،  از طرف دیگرکشورهایی که به نحوی دخیل در این جنگ ها هستند و بر خورد کشورهای غربی و اروپایی با این مهاجرین در نوار مرزها که مدعیان حقوق بشر خود را می نامند جای تامل دقیق پیرامون این قضایای حاد جهان اسلام است.

اگر نگاهی به دو کشور چین وهند با دارا بودن جمعیت بالغ بر سه میلیارد نفر  وحداقل 150 یا 160 آیین مذهبی بیاندازیم می بینیم که جزئی ترین مشکلی این مردم  با هم ندارند اما مسلمانان با دارا بودن بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت و پنج مذهب رسمی چگونه با یکدیگر رفتار می کنند؟

با  با وضوح  می بینیم که اکثر جنگ ها و آدم کشی ها و مصیبت ها درکشورهای اسلامی می باشد. اگر به کشور سوریه نگاهی بیندازیم  می بینیم که آمریکایی ها و روس ها برای برقراری آتش بس وصلح  در سوریه تصمیم می گیرند و در این برنامه حتی یک کشور اسلامی که دخیل در این جنگ و بحران ها هستند هم حضور ندارد.مشکل کجاست؟

این مسئله ایجاب می کند که سمینارها و همایش های علمی را راه اندازی نموده  و درمورد این مسائل به صورت مفصل به  بحث بپردازیم و یک نتیجه عملی را اتخاذ نماییم. با توجه به  این نگرانی ها وتشویش ها که در کشورهای اسلامی وجود دارد ، صحبت خویش را در چند محور شروع ونتیجه گیری می نمایم.

محور اول گذری بر تاریخ صدر اسلام می افکنیم. با ظهور اسلام و بعثت پیامبر (ص) آیین جدیدی به نام اسلام تدوین شد و اولین مصوبه اسلام ، وحدت و یکتاپرستی  در عبادت و پرستش خالق یکتا در نظام خلقت وهستی با شعارقولوا لا اله الا الله تفلحوا  بود. لهذا این شعار را اعلام کرد که مسلمانان آن روز بگویند و رستگار شوند، چرا ما امروز با گفتن این شعارهنوز اسیریم؟ و رستگار نشده ایم؟ پیامبر بزرگوار اسلام  در زمانی که از مکه به مدینه مهاجرت کردند   با چالش ها و دسته بندی ها و جناح  بندی های متعددی در امت مسلمه مواجه بود به عنوان مثال مهاجر وانصار، قبایل متعددی که آن روزگار در مدینه زندگی می کردند و مسلمان شده بودند آن ها هم تنش های قومی وقبیله ای را دارا بودند اما پیامبر  بزرگوار اسلام این جناح بندی ها و دسته بندی ها و این قوم وقبیله گری ها را با برنامه ای منظم ومنسجم مهار نمود. اولین کار برنامه وحدت مسلمین تاسیس یک مسجد به نام مسجد النبی بود با ساختن یک مسجد در مدینه در حقیقت اولین قدم در جهت ایجاد وحدت ومهار کردن جناح بندی های قومی وقبیله ای قدم بر داشت و گام دوم وحدت را که در میان امت مسلمه پیامبر برداشت آن هم به راه انداختن عقد اخوت وبرادری، چیزی که امروز متاسفانه در بین امت اسلامی در حد یک شعار و یک تئوری ونظریه مطرح است نه در عمل وقتی انما المومنون اخوة را مطرح فرمود، در عمل یک تکلیف دینی والهی رابیان نمود.اما امروز ما چقدر به این تکلیف قرآنی والهی پایبند و به آن عمل می کنیم؟

آثار این تکلیف دینی والهی به نام اخوت اسلامی  را می توان در چند مورد به آن اشاره کرد:

1-ارتباط با تحریک عواطف دینی وانسانی تامین می شود به عبارت دیگر اگر ما فقط انسان باشیم نه مسلمان ممکن است در بعد اجتماعی ارتباطات ما به لحاظ تحریک صرف عواطف انسانی تامین شود اما اگر مسلمان بودیم علاوه بر عواطف انسانی ما ، عواطف دینی هم به آن اضافه می گردد. آن موقع هست که با  تحریک این عواطف ما باهم نزدیک تر می گردیم.

2-اخوت دینی به دنبالش ایثار وفداکاری را نسبت به یک برادر دینی به عنوان یک فریضه ویک تکلیف مطرح می نماید. و تعاونوا علی البر و التقوی این آیه برای کفار نیست کاری که امروزه در کشورهای اسلامی کمتر به چشم مشاهده می شود. اگربه اهداف فروپاشی های نظام های سیاسی در خاورمیانه دقت کنیم به عنوان مثال چرا حکومت عراق ساقط گردید؟ دولتی که در یک روز تمامی غربی ها با همه امکاناتشان آن را حمایت و پشتیبانی می کرد و روز دیگر به بهانه دروغین داشتن سلاح هسته ای وآخرش هم این سلاح ها را پیدا نکردند لشکرکشی کردند  و این نظام را ساقط کردند  و حتی یک نفر هم از سازمان ملل نپرسید آن شعاری را که دیروز سر می دادید و به بهانه همان شعارها در عراق لشکرکشی کردند حالا سلاح هسته ای کجاست؟؟؟ وحتی به این هم اکتفا نکردند و در کشورهای خاورمیانه از جمله  مصر، یمن و تونس حکومت ها را ساقط کردند  و بحران ایجاد نمودند. برای چی؟ برای این که کشورهای اسلامی نتوانند در برابر اسرائیل یک روز تبدیل به خطر شوند لهذا آنها را از بین بردند و با ایجاد بحران ، زمینه را برای حتی مداخله اسرائیل فراهم کردند.

محوردوم ایجاد نا امنی وجنگ در کشورهای اسلامی به خصوص ما حول  اسرائیل: و با احساس این مطلب که اینها هرکدام یک روز می توانند خطری جدی برای اسرائیل باشند این خطر را حداقل بالفعل دفع کردند.

محور سوم جریان سازی :جریان های نو  به وجود آوردند ، غرب این جریانها را ایجاد نموده،، آموزش داده ، تجهیز نموده و با نام های متعدد به جنگ علیه مسلمانان فرستادند؟ وامروز خودمان با خود درگیریم یعنی جریان را از درون خودمان ساختند.

محور چهارم بحران سازی:  کدام کشور را تا سر حد بحران پیش نبردند؟چه به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی ، اجتماعی.

به عنوان نمونه اگر به مصر نگاه کنیم و اگر اینها راست می گویند و به دنبال تحقق ارزش های دموکراسی در مصر هستند این مسئله با اجرا شدن انتخابات تحقق پیداکرد و در بستر انتخابات کی پیروز شد وبه قدرت رسید؟ وچرا الآن به زندان به سر می برند؟ اگر دموکراسی بود که آنها با اجرای انتخابات پیاده کردند وبه آن پایبندی خودشان را نشان دادند پس جرم آنها چیست که در زندان به سر می برند؟ بله اینها همه بهانه هست.

محور پنجم وابستگی سیاسی . واژه ای که کشورهای اسلامی   از جمله خود ما در افغانستان چقدر قربانی و شهید دادیم به خصوص در دوره جهاد با شوروی حداقل یک میلیون  شهید دادیم اما  فعلا کجاییم؟ ونتیجه ودستاوردها چه بوده است؟بیایید اینها را بحث ، تجزیه وتحلیل نماییم تا به یک نتیجه برسیم؟!

پس در این شرایط راه حل چیست؟

تروریزم را از درون خودمان می سازند ، تجهیز و تربیه می کنند و به جان ما می فرستند که انتحار وانفجار را به راه بیاندازند. چه کسانی  ازبین می روند؟ بازهم مسلمانان و همچنین سرمایه های ملی و اسلامی از بین می روند و بعضا ابزار کار آنها می شوند بازهم برعلیه ما

بیایید به این مسائل بیاندیشیم و و نتیجه عملی را استخراج کنیم که وعده الهی  ان تنصروالله ینصرکم محقق شود.

 به امید آن روز

والصلوة والسلام علیکم ورحمة الله برکاته

----------------------

مسئولیت های ما در قبال اوضاع کنونی کشور

مولوی غلام محمد نجیبی (خطیب مسجد جامع کروخ)

 

السلام علیکم و رحمة الله برکاته

در اخیر کاروان جایم دادند           

چه باید بکنم ؟

زیره به کرمان بیاورم و فلفل به هندوستان

یخ به زمستان و پوستین به تابستان      

گفتند که خسته شده ایم ما کی خسته نبودیم ؟

در درازای زمان باغداران استعمار ما را در باغچه های منافع شخصی خویش کاشتند تا درخت شویم وبه سایه مان بنشینند و میوه بیاوریم آنها بچینند وما را بشکنند ومغزهایمان را بیرون بیاورند.

اگر اجازه بدهید جملاتی کم وکوتاه را بر طبق اخلاص بگذارم وبه محضر عزیزان من حیث تحفه بادیه تقدیم نمایم.

قال النبی الکریم (ص) : طلب العلم فریضة علی کل مسلم

منظورکدام علم می باشد؟ علم به آن چیزهایی که ما به آن ضرورت داریم؟ اگر ضرورت شخصی بود علمش فرض عین اگر ضرورت جمعی بود علمش فرض کفایی است. از جمله علومی که فرض می باشد علم مسکن شناسی وخانه شناسی  است یعنی خانه مان را بشناسیم .احوال و اوضاع حاکم  برآن را شناسایی نماییم. کشور عزیز ما افغانستان مولد ،مسکن ومدفن آبا و اجداد ما می باشد وعلم به آن از جمله فرایض انسانی و اسلامی هست.

افغانستان امروز از نظر من به منزله کشتی هست که اورا شکستانده اند و دور از ساحل نجات  در اقیانوس متلاطم ، مواج و گرفتار است که در عین حال سرنشینان آن را به گریبان هم انداخته اند.

در این شرایط آیا رواست که ما فارغ البال در گوشه ای بنشینیم ؟ که نه!!

آیا رواست اوضاع تراژدی و مصیبت بار ملت مان را در تلویزیون ها من حیث یک درام نگاه کنیم؟!

آیا رواست  که اخبار وارده براین قلب تپنده آسیا ومهد آریا را  به حیث یک خبر خارجی بشنویم و بعدا آرام بخوابیم؟

آیا مردانگی است؟ که نه!!

پس بیایید دست هایمان را جهت آبادانی این کشور به هم دهیم و خود را از غلامی بیگانگان رها سازیم.

والسلام علیکم و رحمة الله برکاته

---------------------

«نقادی و واکاوی عملکردها جزء برنامه تکاملی انسان ها و جریان های بزرگ می باشد»

استاد عبدالرزاق احمدی (ریاست محترم معارف ولایت هرات)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والعاقبة للمتقین و الصلوة والسلام علی سید الانبیا واشرف المرسلین محمد وآل وصحبه اجمعین

عرض سلام وادب دارم خدمت اساتید بزرگوار وعزیزان گرامی و اظهار سپاس می کنیم از جناب مولوی مفلح  که دومین همایش را در شهر هرات راه اندازی کردند و این نشان می دهد که خیرالامور ادومها و لو اگر اندک هم باشد.

وقتی صحبت از نهضت اسلامی می شود سخن از ریشه های مقدسی هست که احساس می کنیم باید آبیاری بشود و عمق وجود مبارزاتی ما در نهضت اسلامی افغانستان ریشه دارد اگر در این چهاردهه خود را نقادی و واکاوی بکنیم ودوباره کار خویش را بازبینی کنیم با وصف اینکه به نتایج متفاوتی می رسیم اما دراین تردیدی نیست که همه پرورده یک آب و خاکیم و همه پیوند عمیق و ریشه ای در نهضت اسلامی و ارزش های آن داریم.

بنده فکر می کنم این عنوان ادامه تراژدی در جهان اسلام و مسئولیت های ما بسیار زیبا و سنگین هست شاید حجم این موضوع این را بطلبد که حداقل 3 روز  درمورد آن بحث و یک نقد عمیق داشته باشیم و اگر بیاییم این مبحث را مقداری محدودتر بکنیم یعنی در کشور عزیز ما افغانستان این موضوع را به بحث بگیریم ، باعث می شود زودتر و بیشتر به نتیجه برسیم. یقینا که این بحث بسیار عمده ای هست که با حفظ ارزش های دیرینه خود و بدون این که ما پیوند خود را خدشه دار کنیم ،آنهارا نقد بکنیم و در میان این نقادی نقاط ضعف خود را پیدا کنیم.

هنر کسانی که کارهای بزرگ انجام می دهند و نهضت های بزرگ را راه انداختند این بوده که توانستند هم پیوند جانانه خود را با ارزش ها وتاریخ و... حفظ کنند و هم در این میان بدون حب وبغض که حبک شی ء یعمی ویصم خود را نقادی کردند بدون این که تابع احساسات باشند.از این جهت هم باید در روند کار خود را کندوکاو کنیم.

مواردی که در اینجا صحبت شده است یکی هم بحث جناب آقای حسینی هست که عمده ترین نکته مقاله این برادر تفاوت بین بنیاد گرایی و افراط گرایی است بنده در این قسمت عرض می کنم که واقعا این بحث دقیقی هست، بحث بنیاد گرایی که ترجمه شده است فندامنتالیزم و معادل آن بنیاد گرایی شده است که این واژه سازی اشتباهی می باشد. فندامنتالیزم معادل آن تحجر گرایی یا دگماتیزم می باشد و درمیان  مسیحیان کسانی بودند مثلا گالیله که می گفتند زمین می چرخد و مخالفان با شنیدن دلیل و ثبوت توسط گالیله بازهم حرفش را قبول نمی کردند و گالیله سوال می کرد چرا؟ می گفتند: چون در انجیل این مطلب نیامده یا عکس آن اشاره شده است.ما به انجیل ایمان داریم و عقل اشتباه می کند تو هم ایمان بیاور وبعد می فهمی.

یقینا که مفهوم بنیاد ، اصول  و ارزش در هیچ جامعه ای نمی تواند اشتباه به جای افراط گرایی تعبیر شود.

برادر دانشمند ما استاد مخلص هروی بحث فرق ومذاهب ، اختلاف وتنوع را مطرح نمودند و این که چطور امت با اختلافات مثبتی که وجود داشته در یک دوره بسیار طولانی توانسته اند به تعالی برسند. ما نیاز داریم که فقه اختلافات ، فقه اولویات  وفقه موازنات را بفهمیم که بتوانیم بر مبنای او اولویت بندی بکنیم و ضروریات ونیازهای امت اسلامی ، متناسب به آنچه که در جهان امروز داریم را حل بسازیم واینکه اختلاف به دو شعبه اصلی فکری و اخلاقی تقسیم می شود واختلافات اخلاقی طبعا عوارض اصلی او در کیان فرد است واینها سبب می شود که جامعه را آسیب بزند و ریشه هایی مثل غرور و کبر و .... اساس او می شود و طبیعی است که این اختلاف مذموم است و بخشی از اختلافات فکری که خوب طبیعی هم هست بخشی از این اختلافات در جمعیت های مختلف اسلامی وسیاسی وفقهی می باشد واین اختلافات را هم نمی شود حذف کرد بلکه باید آنها را جهت دهی اسلامی کرد. و یکجا کردن این اختلافات وبه یک نظر رساندن وتوحید آن که هیچ دیدگاه مختلف فیه هم وجود نداشته باشد امکان پذیر نیست و در گذشته هم وجود نداشته است و امروز هم نیست منوط به اینکه چهارچوب ها وموازین اختلافی در او رعایت بشود .

خانم نعمانی به نکته زیبایی اشاره نموده است و آن بحث این است، پیامبری که تبسم را عبادت می داند و تصور خیر را ثواب می داند چطور می تواند پیام های انتحار و انفجار را تایید نماید. این یک نوع نقض اصول اساسی اسلام یعنی مهربانی و همدلی می باشد که از سوی افراط گرایان اجرا می شود.

وراه حل برای گفتمان وتفکر، بسیج افکار عمومی می باشد.

در بحث اختلافات، اختلافات فروع فقهی را امت اسلامی توانسته بپذیرد.اما هیچ وقت این را سوال نکردند اگر ما می توانیم بر فروع اختلاف بکنیم پس اختلاف در فروع ، ریشه ای در اختلاف اصول فقه دارد پس اگر اختلاف در فروع را می توانیم بپذیریم پس اختلاف در بعضی از اصول کلامی و فقهی را هم به ناچار باید بپذیریم.چرا که اختلاف در فروع به نحوی اختلاف در بحث مبانی کلامی  و مبانی اصول است . بنده فکر می کنم که اگر روی این ملحوظ   اگر ما یک قدم بالاتر  جرات بکنیم  گام برداریم خود به خود تنوع مذاهب هم به نحوی حل می شود همانند مباحث شیخ شلتوت و دیگر موارد از این قبیل ، بدین گونه است که با توجه به احترام به دیدگاه شخصی خود به دیدگاه دیگران هم احترام می گذاریم.

استاد فقیهی هم بحث رد جدایی دین وسیاست را با دلائل ومستندات خود مطرح نمودند.

ضمن این که در بحث جدایی دین از سیاست ، با دیدگاه های حضرت استاد اصولا موافقم اما در فروع ممکن است تنوع دیدگاه داشته باشیم و انتظار تصور هم این است که وقتی ما وارد قضایا می شویم یک باریکه ای ایجاد می شود و آن هم این است که بسیار موقع اهل قدرت برای حفظ قدرت خود متوسل به هر وسیله ای می شوند و این را در عمل هم می بینیم و خیلی وقت ها این توسل سبب می شود که دین ابزاری بشود برای توجیه  و تاویل و تفسیر مبانی قدرتمندان،ازاین جهت است که ما باید مرز بسیار ظریفی را که بین حقوق مدنی افراد  و جایگاه قدرتمندان قراردارد را متوجه باشیم.

به جهت گذشت وقت ، مطالبم را به پایان می رسانم و بار دیگر از مفلح صاحب مجددا تشکر می کنم که با راه اندازی کنفرانس دوم، این راه را ادامه دادند امید است ان شاء الله کنفرانس سوم هم در پیش باشد.

-------------------------

«شناخت اسلام واقعی، کلید حل بحران جهان اسلام»

مولوی عبدالرحمن مرادی

 

با تشکر از همه عزیزان به خصوص مولوی مفلح

اگر صحبت های امروز جنبه عملی در جامعه اسلامی داشته باشد ما هیچ مشکلی نداریم اما حاضرین در جلسه مطلع هستند دردی که ما داریم در بیرون جلسه هست اگر همین سمینارها به شکلی امتداد پیدا کند تا ما اسلام را به جامعه خود شناسایی و معرفت ندهیم. دشمنان اسلام با دیدگاه های خاص خویش به جامعه ما اسلام را می شناسانند واسلام را تحلیل وتجزیه کرده و به نام اسلام اعتدالی واسلام افراطی معرفی می نمایند.  اسلام حقیقی، آن اعتدال وآن افراطی که آنها برداشت وتفسیر می کنند نیست که این مشکل امروز دامن گیر ما شده است. بله دین از سیاست جدا نیست اما مجری سیاست اهل دین باید باشد. امروز طبیبان جامعه اهل علمند اهل علم را چنان تبعیض ، تشخیص و حصه حصه کردند که هریکی را مانند ابزاری به استفاده گرفتند.آن محوریت اصلی را که بتوان حق را  چنانچه که هست بگویند امروز قابل سمع برای دیگران نیست این همان نیرنگ انگلیس است که در جوامع اسلامی اهل دین را  فقط من حیث تابع غیر دین اگر باشند قابل قبول هستند وبالعکس. کوشش شود اسلام را به برادران وخواهران ما کما هو حقه به آنها شناختانده شود.هنگامی که اسلام را شناختند نه کشتی ما به موج می رود و نه کشتیبان ما غیر اهل می شود.این مشکلات در صورتی رخ می دهد که ملت از حقوق واقعی اسلام خبر نداشته باشند. شما همه اهل دانش، هم درد و هم دوا را می دانید اما درد برای خارج جلسه هست و داروی آن به دستان شماست.

و ان هذا صراطی  مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل

---------------------------

«یادداشت کنفرانس»

استاد عبدالقدیر صالحی (استاد دانشگاه)

 

جهان اسلام در این روز ها دچار شرایط پر طلاطم و تراژیدی های بی شماری شده است که اغلب این نا بسامانی ها ناشی از تقابل دیدگاه ها میان تشکل های سیاسی و مذهبی جهان اسلام  میشود که بازار بهره گیری سیاسی آژندا های توسعه جویانۀ قدرت های استعماری را که توطیه های زیادی را علیه مسلمانان رقم زده اند گرم نموده است. نهضت اسلامی افغانستان به این باور است که رجوع به گذشته و باز خوانی عواملی که در شکل گیری تراژیدی های دامن گیر جهان اسلام نقش داشته است شرط اساسی دست یابی به راهکار حل معضله های جهان اسلام دانسته می شود. یقینا بدون توسعۀ متوازن در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، مبارزه علیه فقر و تامین عدالت اجتماعی رسیدن به حل استراتژیک که برای همیشه جهان اسلام و مسلمانان را از چنگال تراژیدی حاضر نجات بخشد ممکن نیست.

بنابراین برگزارکنندگان کنفرانس علمی و تحقیقی " ادامه تراژیدی در جهان اسلام و مسوولیت های ما " نشست خویش را با نکات زیرین به پایان می رسانند:

1-     در این تردیدی نیست که ادامه سیاست های غیر عاقلانه و نا سنجیده برخی کشور های اسلامی عامل ادامه و گسترش تراژیدی های بی شمار و متنوع در جهان اسلام شده است لذا از سران کشور های اسلامی تقاضا می شود تا با اتخاذ راهبرد های سالم در عرصه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی مانع ادامه تراژیدی در جهان اسلام گردند.

2-     اسرائیل غده سرطانی است که به وسیله استکبار جهانی در قلب عالم اسلام(فلسطین) زرع گردیده است که عامل زایش تراژیدی های مختلف در جهان اسلام می باشد و بدون حل عادلانه بحران خاورمیانه ممکن نیست که جهان اسلام دارای امنیت کامل باشد بنابراین هرگونه تعامل آشکار و پنهان با رژیم اشغالگر صهیونیستی به ادامه عمر تراژیدی در جهان اسلام می افزاید لذا از مسلمانان جهان به ویژه سران دولت های اسلامی تقاضا میکنیم تا از بر قراری هرگونه روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی با رژیم صهیونستی اجتناب ورزند.

3-         یکی از تراژیدی های کشنده که جهان اسلام را زیر چتر سیاه خود کشیده است همانا شعله ور ساختن اختلافات فرقه ای و مذهبی میان مسلمانان می باشد و از آنجایی که علما و فقهای مذاهب مختلف اسلامی در امر شکل گیری تراژیدی مذهبی میان مسلمانان نقش دارند باید با ارائه قرائت جدید از یکی  بودن منابع و مصادر مبادی  فقهی مذاهب مختلف اسلامی جلو گسترش تراژیدی های ناشی از اختلاف دیدگاه های مذهبی در جوامع اسلامی را که جای احساس همبستگی و دلسوزی میان مسلمانان را به عداوت و کینه توزی تحویل داده است بگیرند.

4-     برگشت  به گذشته ریشه یابی و قرائت سیر عوامل تاریخی که در جهان اسلام به تراژیدی حاضر انجامیده است مسوولیت نخبگان، علما، روحانیون و دنشمندان جهان اسلام می باشد تا تصویر کلی از راه حل مهار تراژیدی های جهان اسلام ارایه دهند .

5-     حل موقتی بحران های جهان اسلام منجر به پایان تراژیدی درد ناک در جهان اسلام نمی شود از این رو باید روی راهکار های حل استراتژیک بحران هایی که دامن جهان اسلام را گرفته است متمرکز شد چراکه تکیه به رویکرد های آرام بخش در حل تراژیدی های جهان اسلام باعث این می شود که ما دچار باور کاذب بهبود وضعیت در جهان اسلام شویم.

6-     تاکید بر اینکه دیگر اندیشیدن به حلول تاکتیکی بحران های جهان اسلام وقت کشی پنداشته میشود و اتکا به راه حل های مقطعی بخاطر مهار چالش ها در گذشته باعث رقم خوردن تراژیدی بزرگ در جهان اسلام گردیده است.بنابراین چاره ای برای حل بحران در جهان اسلام تاکتیکی و فصلی نبوده بلکه ریشه ای و پایدار باید باشد.

7-     عدم تامین عدالت اجتماعی، نابرابری های اقتصادی و سیاسی در جهان اسلام از عوامل افراز دهندۀ بحران های اجتماعی و سیاسی شناخته می شود و به حل این مسایل ضمن چارچوب راهکار حل تراژیدی های جهان اسلام در قالب یک طرح عملی باید رسیدگی شود.

استفاده از توانایی های اقتصادی جهان اسلام جهت زدودن فقر از جامعه اسلامی و توسعه متوازن اقتصاد جامعه اسلامی در راستای شکوفایی استعداد مسلمانان باید باشد.

به اشتراک بگذاريد:

نظر دهی
ثبت نظر جدید
نام       ایمیل    
نظر 
کد امنیتی            
نظرات   :   0

ابتدای مطلب

 

امکانات
تعداد بازدید: 803
دریافت
ارسال به ایمیل
صفحه قابل چاپ
معرفی به دوستان
سایر فعالیت ها

جلسه هفته وار اعضای شورای رهبری نهضت اسلامی افغانستان برگزار شد

همایش میلاد نبی اکرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت در ننگرهار

تابلوهای گرامیداشت میلاد پرسعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت دفاتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان هرات و جلال آباد

نشست و گفتگوی نهاد جوانان نهضت اسلامی افغانستان در دفتر مرکزی

همایش میلاد نبی اکرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت

جلسه هفته وار اعضای شورای رهبری نهضت اسلامی افغانستان برگزار شد

گرامیداشت از دهم محرم الحرام "عاشورای حسینی" در شهر هرات

کارکرد های شش ماهه اول سال 1395 دفتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان حوزه شرق

همایش باشکوه بزرگداشت از روز جهانی قدس 1395 درهرات

همایش باشکوه بزرگداشت از روز جهانی قدس 1395 در ننگرهار شهر جلال آباد

کنفرانس علمی «تروریزم و افراط گرایی بزرگترین چالش جهان اسلام وافغانستان» در هرات عقرب 1394

روز جهانی قدس برای اولین بار از سوی دفتر نمایندگی نهضت اسلامی افغانستان در شهر جلال آباد برگزار گردید

گزارش روز جهانی قدس 1394 در افغانستان

کنفرانس علمی تحقیقی با عنوان: «افغانستان و جهان در تقابل با چالش صهیونیزم و افراط گرایی» در هوتل انترکانتیننتال کابل برگزار شد

افتتاح دفتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان در زون شمال «مزار شریف»

سفر مولوی محمد مختار مفلح به مزار شریف

افتتاح دفتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان در ولایت ننگرهار

دفتر ولایتی نهضت اسلامی افغانستان در شهر هرات افتتاح شد

دیدار اعضای نهضت اسلامی افغانستان با رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی

نهضت اسلامی افغانستان در ارتباط با تحولات جدید داخلی و بین المللی طی یک کنفرانس مطبوعاتی مواضع خویش اعلان نمود

ملت مسلمان افغانستان در روز جهانی قدس حملات وحشیانه اسرائیل را محکوم و از ملت مسلمان فلسطین حمایت کردند

معاونت فرهنگی نهضت اسلامی افغانستان؛ «بخش فعالیت های فکری و تربیتی» کلاس های آموزش کامپیوتر

نهضت اسلامی افغانستان وشورای فرهنگی حامیان قدس شریف سالروز آتش سوزی مسجدالاقصارا محکوم کرد

روز جهانی قدس 1392

اوضاع جاری کشور و همچنین تحولات جهان اسلام در نشست اعضای موسسان نهضت اسلامی بررسی شد

همایش امتداد فاجعه در افغانستان به مناسبت هفته سیاه پیمان با سیا

کنگره بزرگ نهضت اسلامی افغانستان

همایش دوشهید؛ یک تفکر، یک راه 1392 هوتل بین المللی انترکانتننتال کابل

کنفرانس مطبوعاتی نهضت اسلامی افغانستان در پیوند به افشای لیست پنج هزار شهید توسط کمونیست ها در افغانستان. 8/7/1392

با اعلان روز قدس، موضوع فلسطین در محور توجه جهانیان قرار گرفت!

نهضت اسلامی افغانستان طی یک کنفرانس مطبوعاتی، و با توجه به شرایط و تحولات جدید افغانستان و بین المللی، موضع خویش را اعلان نمود.

به مناسبت یوم نکبت

در تظاهرات امروز در شهرکابل، نهضت اسلامی افغانستان وشورای فرهنگی حامیان قدس شریف عمل توهین آمریکاییها به اسلام و مسلمانان را محکوم کرد 24/6/1391

از روز جهانی قدس 1391 در کابل گرامیداشت به عمل آمد

کاری برای فلسطین از نشانی مردم افغانستان گفتگوی رسانه ای هیات افغانستان در کاروان جهانی الی بیت المقدس

مقاله مولوی محمد مختار مفلح در کنفرانس بین المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه تهران 24-25 اردیبهشت 1390

پیام برای رهبران جهادی کشور در پیوند به معاهده استراتیژیک میان افغانستان و امریکا

همایش بیست و دومین سالروز ارتحال امام خمینی(ره) 12 جوزا 1390 کابل – افغانستان

با امریکا و کشورهای غربی با زبان جهاد باید حرف زده شود متن سخنراني مولوی محمدمختار مفلح به مناسبت نوزدهمین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان

امریکا بزرگترین تروریست است همايش رسانه اي رهبري نهضت اسلامی افغانستان و شورای فرهنگی حامیان قدس شریف 19 حمل 1390هـ.ش، کابل – افغانستان

قیام مردمی مصر و نابودی فرعون دیگر همایش حمایت مردمی از رستاخیز کشورهای عربی - اسلامی 22 دلو 1389 کابل - افغانستان

بیایید شاگرد مکتب این معلم بزرگ گردیم مردم مسلمان افغانستان از سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران تجلیل کردند 21 دلو 1389هـ.ش، کابل- افغانستان

گفتمان شورای ملی افغانستان و فرصت های صلح یابی در کشور در پیوند با قضایای جهان اسلام

همایش بازگشت به قرآن (24 سنبله 1389، کابل)

(بازگشت اقصا) یادواره خونین فلسطین به مناسبت روز جهانی قدس سال 1389

وحدت شما برکت می آورد نامه به زعماي كشورهاي اسلامي (ایران و ترکیه)

شناخت بحران افغانستان در پرتو قضیه فلسطین 13/12/1388 کابل- افغانستان

مکثی بر کنفرانس شناخت بحران افغانستان در پرتو قضیه فلسطین

برگزاری روز خشم در مسجد جامع پل خشتی کابل 1388

كابل اقصا را به زمزمه گرفت!... گزارشي از گردهمايي روزجهاني قدس در افغانستان، ميدان دهبوري مقابل دانشگاه كابل

آخرين گام تا زمزمة اقصا!... (نشست افتتاحيه شوراي فرهنگي حاميان قدس شريف و بررسي آخرين آمادگي ها براي مناسبت بزرگداشت روز جهاني قدس) كابل –افغانستان 27/ رمضان المبارك 1430

آغازه فعاليت «شوراي عالي حمايت از هويت اسلامي قدس شريف»

برگزاری همایش با عنوان «قدس شريف محور صلح جهاني» هتل هرات کابل

مسجد الاقصي معيار ايمان در عصر حاضر (تفسيري از همايش دوم اساس گزاري شوراي عالي حمايت از هويت اسلامي قدس شريف)

نشست تاسيس شوراي عالي حمايت از هويت اسلامي قدس شريف در هوتل سنترال كابل

در محفل يادبود از شهداي هشت و چهارده جوزا 1358 هـ.ش با خون شهداي صدر نهضت اسلامي بيعت مجدد صورت گرفت

جشن هفدهمين سالروز پيروزي مجاهدين و فروپاشي نظام كمونيزم در سرزمين كفر ستيز افغانستان به ابتكار نهضت اسلامي افغانستان برگزار گرديد

بيانيه رسمي رهبر نهضت اسلامي و رئيس ستاد برگزاري مراسم روز جهاني قدس در کابل (تاريخ 5/7/1387هـ ش)

حریم اسراء (به مناسبت روز جهانی قدس 13/7/1386 هجری خورشیدی)

گزارش همایش تجلیل از روز جهانی قدس زیر نام (ایستگاه معراج) کابل 28/7/1385 هـ ش

براي اولين بار در تاريخ افغانستان از روز جهاني قدس از سوي رهبري نهضت اسلامي افغانستان بزرگداشت به عمل آمد تاريخ 28/7/1385 هـ ش کابل افغانستان

پيام رهبر نهضت اسلامي در تدوير اولين کنگره نهضت اسلامي افغانستان

همايش ويژه مسعود شناسي

تازه های پایگاه

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی

اساسنامه نهضت اسلامی افغانستان ...

 . عنوان بخش: فعالیت های نهضت اسلامی

جلسه هفته وار اعضای شورای رهبری ...

 . عنوان بخش: معرفی نهضت اسلامی افغانستان

شوراي فرهنگي حاميان قدس شريف، ...

 . عنوان بخش: بیت المقدس

پخش اذان در کلیساها

 . عنوان بخش: تحولات جهان اسلام

گرفتاری و اعدام رهبران جماعت ...

 . عنوان بخش: امت مسلمه

اسلام در فرانسه ممنوع خواهد شد

 . عنوان بخش: استعمار فکری

تجدید و نوگرائی در دین

 . عنوان بخش: آرشیو اخبار و اطلاعیه ها

میشل عون: مساله فلسطین باید در ...

 . عنوان بخش: انتشارات

ده سال روز جهانی قدس در افغانستان

 . عنوان بخش: گالری تصاویر

تجلیل از عاشورا در هرات 1395

 . عنوان بخش: بازتاب

شیعه بودن جرم دیپلمات‌های ...